ISSN 1982-6621 On-line | ISSN 0102-4698 Impresso (até 2015)

TRAJETÓRIAS DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA A DISTÂNCIA: ENTRE SABERES, EXPERIÊNCIAS E NARRATIVAS

Artigo

TRAJETÓRIAS DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA A DISTÂNCIA: ENTRE SABERES, EXPERIÊNCIAS E NARRATIVAS


TRAJECTORIES OF MATHEMATICS TEACHER EDUCATION IN DISTANCE COURSES: AMONG KNOWLEDGE, EXPERIENCES AND NARRATIVES


Diva Souza Silva – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, Brasil.

Jussara de Loiola Araújo – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil


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RESUMO:

O presente artigo apresenta resultados de pesquisa cujo objetivo foi narrar e analisar, numa perspectiva crítica, a experiência da constituição docente em Matemática, de alunos-professores, em um curso a distância, quando os saberes relativos à prática docente e à formação superior se encontravam. Os sujeitos exerciam a docência em Matemática na Educação Básica e cursavam a Licenciatura pela Universidade Aberta do Brasil. O diálogo teórico empreendeu campos da formação de professores de Matemática, dos saberes docentes mobilizados nessa constituição e o percurso formativo por meio da EaD. O caminho investigativo seguiu pela abordagem qualitativa e pela “investigação narrativa”, inspirado em Clandinin e Connelly (2000) e Bolívar (2002). O material empírico envolveu questionários, entrevistas, memorial de formação e observações da trajetória desses sujeitos em formação. Os sentidos que conferiram à sua formação, como a busca de ‘presentificar ausências’, a legitimação teórica de elementos tratados no ensino, a própria certificação na formação, tensões e desencontros, são algumas das considerações da pesquisa

Palavras-chave: Formação de Professores de Matemática; Educação Matemática; Saberes Docentes; Narrativas; Práxis


ABSTRACT:

This paper presents results of a research that had as goal to narrate and analyse, in a critical perspective, the experience of teachers’ distance education in Mathematics, a situation in which the knowledge from teaching practice and the one acquired in higher education met. At the time, the student-teachers, who were subjects of the research, were already Mathematics teacher in Basic Education and, at the same time, pursued an undergraduate degree in teaching with a focus on Mathematics at the Open University of Brazil (UAB). The theoretical dialogue proposed here comprehend Mathematics teacher education, the knowledge mobilized in the teaching constitution and the formative path through distance learning. The investigation followed a qualitative approach and a research method called ‘narrative research’, inspired by Clandinin and Connelly (2000) and Bolivar (2002). The empirical material involved questionnaires, interviews, training memories and observations of the subjects’ educational path. The meanings that they gave to their distance education, such as the search to ‘presentify absences’, in addition to the theoretical legitimization of elements treated in teaching, the certification itself, tensions and disagreements are some of the considerations found in this research.

Keywords: Mathematics Teacher Education; Mathematics Education; Teachers knowledge; Narratives; Praxis.


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